زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی
زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی

رهایی از تنش با ۵ روش

رهایی از تنش با ۵ روش
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1393/05/16 شماره انتشار 18752

نیره حسینی- آیا تا به حال به تنش دچار شدید؟ حتماً شده اید. به خاطر بیاورید زمان هایی که احساس «رها شدگی»، «بی پناهی» یا تحقیر را تجربه کرده اید، چه حالی داشتید؟ حالتی هیجانی از فشار و اضطراب و ناراحتی و آشفتگی که به آن «تنش» می گویند. احساس بسیار بدی است ولی حتماً شما هم تأیید می کنید که گریزی از موقعیت های تنش زا نیست، در فراز و نشیب زندگی، مراحل، شرایط و اتفاقاتی رخ می دهد که از کنترل ما خارج است و ما در آن ها به تنش دچار می شویم. دکتر «علی اصغر احمدی»؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در کتاب خود با عنوان «روان شناسی روابط درون خانواده» روش های رهایی از تنش ها را معرفی می کند.

رها شوید از دست این نیازها

یکی از مهم ترین روش های تخلیه تنش ها یا همان تنش زدایی «رفع نیازهاست». برای درک بهتر این شیوه، به شرایطی فکر کنید که به شدت گرسنه یا تشنه اید، اگر به این نیاز پاسخ ندهید، چه حالی پیدا می کنید؟ ما علاوه بر نیازهای بدنی، نیازهای روانی نیز داریم مثل نیاز به توجه، نیاز به محبت، نیاز به استقلال و مانند آن که اگر به آن ها توجه نکنیم باز هم تنش به سراغمان می آید. این روان شناس ساده ترین راه برای رفع چنین تنش هایی را پاسخ گویی به آن ها می داند که بهترین فضای آن خانه و خانواده است.

به خودتان استراحت بدهید

راه دوم برای «تنش زدایی»، «استراحت» است. این شیوه یکی از بهترین راه ها برای زدودن تنش های جسمانی و تا حدی تنش های روانی است. برای به کار بستن این شیوه، اولین گام «دور شدن از هر گونه عامل تنش آفرین» است و دومین گام، تقلیل فعالیت های تنش زاست؛ برای مثال از تن بیرون آوردن لباس های رسمی و لباس راحت پوشیدن، دوری از افکار مزاحم و مسائل جدی و کاری نمونه هایی از این کارهاست، در کنار این فعالیت ها هم حتماً به خوابی عمیق و راحت فکر کنید و اما گام تکمیلی هم پرداختن به فعالیت های غیرمعمول و مورد علاقه خودتان است؛ مثل انجام کارهای هنری و ...

ماسک ها را بردارید

راه سوم تنش زدایی؛ این است که «ماسک»تان را بردارید. هر کدام از ما به دلیل حضور در محیط های گوناگون اجتماعی و ایفای نقش های مختلف برای رعایت بسیاری از مسائل و شرایط مربوط به نقش مان مجبوریم از ماسک یا نقاب هایی استفاده کنیم که بخش هایی از شخصیت مان زیر آن پنهان می شود. ولی وقتی در جمع خانواده و به خصوص در کنار همسرمان هستیم نیازی به این ماسک ها نیست، در واقع به طور طبیعی «ماسک»ها خودشان کنار می روند و به اصطلاح «خودمان» هستیم بدون این که نیاز باشد نقش دیگری را ایفا کنیم. وقتی مجبوریم زیر نقاب ها، خودمان را پنهان کنیم ناخودآگاه با تنش هایی هم دست و پنجه نرم می کنیم.

حرف بزنید اگر گوش شنوا پیدا کردید

راه چهارم این است که «برون ریزی کلامی» داشته باشید؛ یعنی همان «درد دل کردن» و «صحبت کردن و سبک شدن» خودمان. البته برای انجام این کار به گوش شنوا نیاز دارید، مخصوصاً کسی که گوش کردن فعال را بشناسد یعنی توان همدلی و نشان دادن واکنش های مناسب به شما را داشته باشد تا خاطرتان جمع شود که تمام هوش و حواسش به شما و گفته های تان است. برای این کار چه کسی بهتر از اعضای خانواده و به خصوص همسر می تواند باشد.

عواطف را آزاد کنید

پنجمین راه نیز «برون ریزی عاطفی» است. گاهی نیاز داریم عصبانی شویم حتی در برخورد با اعضای خانواده، هر عصبانیتی را نمی شود به حساب خشونت گذاشت. از نظر این متخصص، غر زدن هم گاهی راهی برای تنش زدایی است، در کنار این مسائل ابراز محبت و اظهار عشق به اعضای خانواده هم بسیاری از تنش های درون را از بین می برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد