زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی
زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی

ماری جوانا(قسمت3)

تحمل، وابستگی و ترک
در افرادی که به ماری جوانا معتاد هستند یک نوع تحمل در استفاده از ماری جوانا حاصل می گردد. و میزان وابستگی جسمی به ماری جوانا بسیار کم می باشد. ولی با این حال پس از قطع ناگهانی تی . اچ . سی نشانه ها و علائم ترک مواد مانند عصبانیت، شوریدگی، لاغری، بی خوابی، لرزش و بالا رفتن دمای بدن دیده می شود. در برخی نیز عوارضی مانند حالت تهوع، استرس و سرگیجه دیده می شود. در افرادی که مدت زمان طولانی به استفاده از ماری جوانا وابستگی داشتند عوارضی که در اثر ترک مواد ناشی می شود ممکن است تا هفته ها به طول بیانجامد.
برخی از کارشناسان عقیده دارند که استفاده اجباری و بی اختیاری ماری جوانا از کوکائین، الکل و موادمخدر دیگر به مراتب کمتر است.
همان طور که از عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت بر می آید استفاده از ماری جوانا بسیار خطرناک بوده و درهر زمانی ممکن است فرد را با آسیب های جدی مواجه کند. افراد معتاد به ماری جوانا به مرور زمان حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و همین امر سبب می شود تا ذهن آنها قابلیت انجام فعالیت های ذهنی پیچیده را نداشته باشد. و از آنجائیکه استفاده از ماری جوانا بر روی قدرت درک و سرعت عمل نیز تاثیر منفی می گذارد مغز افراد مصرف کننده قادر به پردازش و تجزیه و تحلیل کردن اطلاعات نمی باشد. در این شرایط است که فرد احساس خنگی کرده و مغزش قفل می کند.
اثرات درمانی :
تی اچ سی دارای خواص درمانی مختلفی می باشد چنانکه بر اساس تحقیقات ثابت شده است که اگر این ماده از طریق دهان جذب شود می تواند به درمان بعضی بیماری ها مانند حالت تهوع و استفراغ کمک کند. تی اچ سی به دلیل دارا بودن ماده ای به نام نابیلون دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و اثرات این دارو بر سرطان توسط FDA نیز به تائید رسیده است. همچنین از تی اچ سی برای افزایش وزن و به عنوان داروی اشتها آور در بیماران مبتلا به ایدز استفاده می شود.
دلایل مصرف ماری جوانا :
ماری جوانا یکی از مواد اعتیاد آور می باشد که مانند مواد مخدر دیگر ایجاد وابستگی کرده و بعد از مدتی که از مصرف آن بگذرد به نیاز تبدیل شده و فرد دیگر نمی تواند آن را کنترل کند. زمانی که فرد تصمیم به قطع استفاده از ماری جوانا را می گیرد دچار مشکلاتی از قبیل آشفتگی، بی انگیزگی، عدم تعادل جسمی، کاهش وزن و بی خوابی می گردد. این عوارض در برخی موارد ترک کردن این ماده مخدر را با مشکل مواجه می کنند. جوانان و نوجوانان زیادی به سمت استفاده از این ماده مخدر گرایش پیدا می کنند. و مهمترین دلیل آن ارضای حس کنجکاوی و اشتیاق به عضویت در گروهها مختلف می باشد. افرادی که از الکل و سیگار استفاده می کنند بیشتر از دیگران به استفاده از ماری جوانا تمایل دارند.
بر اساس تجربیات، فرزندانی که در خانواده آنها یک یاچند نفر معتاد وجود دارد احتمال معتاد شدنشان افزایش می یابد. همچنین معاشرت با دوستانی که از موادمخدر استفاده می کنند زمینه ساز اعتیاد به ماری جوانا می باشد. بطور کلی تمام جنبه های محیطی و اجتماعی می تواند در استفاده از ماری جوانا تاثیر مثبت داشته باشد. مشکلات فردی از قبیل افسردگی، خشونت، خشم، ناراحتی، کسالت و همچنین افرادی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند بیشتر از دیگران به استفاده از ماری جوانا گرایش دارند.
عوامل کلی در گرایش به مصرف ماری جوانا
 فشار گروه همسالان و دوستان ناباب
 گرایش فرد در گروههایی که دارای رفتارهای پرخطر هستند
 بافت نامناسب محل سکونت
 دسترسی راحت به مواد
 توصیه و تشویق دوستان
 اعتماد به نفس پائین افراد
 عدم جسارت در گفتن نه
 متزلزل بودن باورهای دینی
 ریسک پذیری بالای فرد
 عدم توانایی در حل مشکلات

رابطه ماری جوانا و دیگر مواد مخدر :
مطالعات فراوان حاکی از آن است که افراد اندکی به استفاده از موادمخد رمبادرت ورزیده اند بدون اینکه ماری جوانا را استفاده کرده باشند اما افرادی که به ماری جوانا اعتیاد دارند 104 مرتبه احتمال استفاده از دیگر مواد مخدر در آنها افزایش پیدا می کند.
درمان :
روش های درمان و ترک اعتیاد در هر فردی متناسب با شرایط او انتخاب می شود. ولی به صورت کلی منظور از درمان رسیدن به مرحله ای است که فرد دیگر به استفاده از مواد مخدر احساس نیاز نکند. برای درمان فرد معتاد ابتدا دوز مواد مخدر مصرفی را کاهش می دهیم زیرا قطع مصرف در اوایل درمان موجب شکست فرد معتاد می شود.
تا سالهای گذشته راه درمان خاصی برای ترک ماری جوانا وجود نداشت و برای درمان آن از همان روش های عمومی استفاده می شد. راه های درمان شامل سم زدایی، رفتار درمانی و عضویت در گروههای خود یاری بود. اما اخیرا پزشکان برای درمان ماری جوانا از روش های مخصوصی استفاده کرده و تمام تمرکز خود را بر روی دوره های مشاوره و عضویت در گروه های خودیاری بنا کرده و دراین درمان ماده مخدر را کم کم کاهش می دهند.

نکته آخر
ماری جوانا با نام های گراس، علف و وید نیز شناخته شده می باشد.
ماری جوانا ماده مخدری است که فرد را برای پذیرش مواد مخدر قوی تر آماده می کند.
ماری جوانا بر خلاف اینکه ماده مخدر ضعیفی می باشد ولی خاصیت توهم زایی دارد.
افرادی که به استفاده از ماری جوانا اعتیاد پیدا می کنند به تدریج در سبک زندگیشان تغییراتی حاصل شده ، شخصیت و اهدافشان دستخوش تغییرات می شود.
فردی که تصمیم به ترک استفاده از ماری جوانا را می گیرد بعد از چند هفته یا چند ماه به بهبودی نسبی می رسد.

مسکالین
مسکالین یک کاکتوس کوچک می باشد که بر روی آن هیچ خاری دیده نمی شود ترکیبات اصلی این کاکتوس مسکال و مواد توهم زا می باشد.
این کاکتوس در گذشته های بسیار دور توسط بومیان شمال مکزیک و جنوب غربی آمریکا در مراسم مذهبی و قبیله ای مورد استفاده قرار می گرفت.
مسکالین ماده اساسی و اصلی این کاکتوس کوچک می باشد شایان ذکر است که این کاکتوس ها با نام پیوت نیز معروف می باشد که سالیان دراز از آن به عنوان دارویی شفابخش برای درمان دردهای مختلف استفاده شده است. مسکالین از بریدن تکه های فوقانی این کاکتوس تهیه می گردد بدین ترتیب که پس از تکه تکه کردن این قسمت ها آن را خرد کرده و می جوند و یا اینکه آن را می سابند تا به صورت پودر در بیاید و سپس آن را داخل کپسول ریخته مصرف می کنند.
قسمت های فوقانی کاکتوس که از زمین بیرون آمده و به آن تاج کاکتوس می گویند به صورت دکمه های نامتقارنی است که آنها را از ریشه جدا می کنند و بعد از آن خشک می کنند. معمولا این قسمت های دکمه دار را جویده و در آب خیس می کنند و مایعی که از آن حاصل می شود ایجاد مستی می کند.
توهم زایی مسکالین تا 12 ساعت باقی می ماند و دوز آن 3/0 الی 5/0 می باشد.
مسکالین موجود در کاکتوس مسکال برای بومیان بسیار با ارزش بود و بعد از استفاده کردن از این کاکتوس دچار توهمات بصری بسیار شدید می شدند و گاهی اوقات نیز علائمی از بیماری های روانی شدید در آنها دیده شده است.

کاکتوس سن پدرو چیست ؟
کاکتوس دیگری با نام سن پدرو که به نام تریکوسروس پاچانوا نیز معروف می باشد یک نوع کاکتوس خود رو می باشد که در نواحی کوه های آند در کشور پرو و در ارتفاعات آمریکای جنوبی می روید. سن پدرو دارای رشد بسیار سریعی بوده و در برابر تغییرات جوی بسیار مقاوم می باشد این گیاه سالانه در حدود 30 سانتی متر رشدکرده و ممکن است ارتفاع آن تا 6 متر نیز برسد. رد پای استفاده این گیاه در تاریخ به 3000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد از نظر شکل ظاهری دارای 6 الی 8 پره در اطراف خود می باشد.
این گیاه نیز توسط جادوگران پرو و آمریکای شمالی در حدود 2200 سال قبل از میلاد مسیح در مراسم آئینی استفاده شده است . وجود نقاشی هایی که بر روی دیواره های غارهای نواحی اطراف پرو دیده شده است استفاده از این کاکتوس را در بین اقوم پرو نمایش می دهد.
این کاکتوس در کشورهایی مانند امریکا، سوئد، آلمان، نیوزلند، نروژ و استرالیا کشت شده و از نظر قانونی نیز مشکلی ندارد.
ماده مخدری که در کاکتوس سن پدرو وجود دارد و قدرت توهم زایی بسیار بالایی دارد مسکالین می باشد. بعد از استفاده از این کاکتوس گیرنده های سروتونین فعال می شود. این کاکتوس نیز مانند کاکتوس مسکال دارای ترکیبات اصلی مسکال که نوعی ماده سمی است می باشد. تهیه این کاکتوس بسیار راحت بوده و درهمه جا و حتی از طریق اینترنت نیز قابل دسترسی می باشد.
این ماده ی توهم زا هرچند مصرف قابل توجه ی در ایران نداشته است اما جدیدا توسط مسافران از خارج از کشور وارد ایران شده است .
این کاکتوس از کاکتوس کوچک هویجی شکلی به دست می آید و همان طور که ذکر شد در بیابانهای مکزیک و آ مریکا به صورت خودرو رشد می کند و همچنین از نظر قانونی مشکلی نداشته و در بعضی مناطق مانند ایالات متحده در جشن های مذهبی و آئینی مورداستفاده قرار می گیرد.
برای اینکه کاکتوس سن پدرو را استفاده کنند ابتدا آن را تکه تکه کرده و بعد از خشک کردن آن را می جوند و سپس می بلعند. یکی از عوارضی که بعد از خوردن کاکتوس بسیار شایع است حالت تهوع می باشد. مسکالین در بینایی اختلال ایجاد کرده و باعث توهم دردید می گردد. همچنین مسکالین به صورت مصنوعی نیز ساخته می شود و از نظر ظاهری شبیه کریستال های نمک می باشد.
نیمه عمر مسکالین درحدود 2 ساعت می باشد و تا 8 الی 9 ساعت اثر آن در بدن باقی می ماند ، این ماده سمی از طریق روده جذب خون می شود و خطر مسمومیت ناشی از آن از انواع دیگر توهم زاها بیشتر است و از نظر مرگ اوری 10 تا 30 برابر مقداری است که استفاده می شود.
همان طور که ذکر شد مسکالین به صورت مصنوعی نیز ساخته می شود و در قالب کپسول های اکستازی مورد استفاده قرار می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد