زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی
زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی

مرز باریک صمیمیت و بی احترامی به همسر


باهمسران
مرز باریک صمیمیت و بی احترامی به همسر
خراسان - مورخ چهارشنبه 1392/10/25 شماره انتشار 18600

گروه خانواده و مشاوره: خودشان اسمش را گذاشته اند «صمیمیت» ولی میزان و نوع این به اصطلاح صمیمیت بین بعضی از زوج های جوان به قدری عجیب و غریب است که تعجب خانواده و اطرافیان شان را برمی انگیزند. این دسته از زوج ها همه رفتارهای خود را ناشی از صمیمی بودن می دانند. به عنوان مثال حتی اگر در جمع های خانوادگی یا دوستانه همدیگر را با عناوین نامناسب صدا بزنند توجیهی جز صمیمیت برای این رفتارشان ندارند. در مقابل اما بعضی زوج های جوان هم هستند که آن قدر رسمی و اتوکشیده با هم صحبت می کنند، که هیچ فردی فکر نمی کند آن ها با هم زن و شوهر باشند.

این زوج ها فکر می کنند که اگر با هم صمیمی شوند، روی شان به هم باز خواهد شد یا مثلا حرف شنوی  زن از شوهرش کم می شود.

زوج ها باید صمیمی باشند اما...

الهه اکرمی، روان شناس بالینی معتقد است که صمیمیت در زندگی زناشویی به تقویت رابطه بین زوجین بسیار کمک می کند. اگر زوجی می خواهند رابطه شان با هم تقویت شود باید با در میان گذاشتن مسائل مختلف با هم و صحبت کردن درباره آن ها به این صمیمیت برسند اما از آن جایی که هر کدام از ما شخصیت های متفاوتی داریم، می توانیم برای ایجاد این صمیمیت ها نوع خاصی از گفتار و حرکات را که برای خودمان و طرف مقابل مان جذاب باشد، انتخاب کنیم. این صمیمی بودن باعث می شود فاصله بین زوجین کم و کمتر شود و اگر زن و شوهر درست عمل کنند و از نظر شخصیتی و روانی سالم باشند هرگز مشکلی بین آن ها به خاطر این نزدیک شدن ها پیش نمی آید. پس درباره این که همسران باید با هم صمیمی باشند شکی نیست اما نکاتی وجود دارد که باید حتما رعایت شود.

حتی فرزندان تان را غریبه بدانید

این کارشناس خانواده در گفت وگو با خراسان ادامه می دهد: هیچ وقت نباید رابطه صمیمانه ای که بین شما و همسرتان وجود دارد، به میان جمع بیاید. هیچ فرد دیگری حتی فرزندان شما نباید در معرض رفتارها و گفتارهای صمیمانه شما با همسرتان باشند. یکی از مهم ترین آسیب های قرارگرفتن شوخی های صمیمانه والدین در حضور فرزندان شان این است که فرزندان از آن به بعد ممکن است حرمت کمتری برای والدین شان قایل شوند.

این صمیمیت که می گویند یعنی چه!؟

اکرمی درباره تعریف صمیمیت می گوید: صمیمیت بین زوج ها یعنی این که بتوانند نظرات و عقاید خود را بدون هیچ ترس و محدودیتی به یکدیگر بیان کنند. زن و شوهرها می توانند برای ایجاد صمیمیت از الفاظ محبت آمیز و خودمانی استفاده کنند اما باید بین صمیمی صحبت کردن و بی ادبانه صحبت کردن تفاوت قایل شوند. این که افراد به بهانه صمیمی بودن از هر لفظی که به زبان شان می آید بدون توجه و فکر، استفاده کنند به هیچ وجه در شأن روابط بین زوج ها نیست. شما و همسرتان هر چه قدر هم با یکدیگر صمیمی باشید نباید حتی وقتی تنها هستید با یکدیگر خارج از حوزه ادب صحبت کنید چون اگر حرمت همسران در نظر یکدیگر از بین برود دیگر برای حرف همدیگر ارزش قائل نیستند.

با محبت و احترام متقابل زندگی تان را بیمه کنید

از سوی دیگر «موسی رسولی» کارشناس و مشاور خانواده در این باره معتقد است که اگر زوج های جوان می خواهند طرف مقابل شان برای صحبت های آن ها ارزش قائل شود باید به عزت همسرشان احترام بگذارند.

این کارشناس خانواده در گفت وگو با خراسان می گوید: زن ها باید بدانند که «جلال» مردها اقتضا می کند تا رفتار و گفتار آن ها به گونه ای باشد که همسرشان احساس کند که در خانه به وجودش افتخار می شود و او محترم شمرده می شود. این وظیفه خانم هاست تا حس جلال و عظمت را در شوهرانشان همیشه شکوفا و زنده نگه دارند. از طرف دیگر، مردها هم با رفتار و گفتارهای شان وظیفه دارند به همسرشان ثابت کنند که با جان و دل او را دوست دارند. اگر این حس جلال و محبت بین هر زوجی ایجاد شود، آن ها می توانند در برابر هر سختی و ناملایمتی از خودشان سازگاری  نشان دهند.

هر کاری را وظیفه خود و لطف همسرتان بدانید

رسولی ادامه می دهد: یک جمله کلیدی و مهم هست که هر مرد و زنی باید در زندگی به خودشان بگویند تا با علاقه وظایف شان را انجام دهند. آن جمله این است: «هر کاری که من انجام می دهم، وظیفه من است و هر کاری که همسرم انجام می دهد لطف اوست». اگر زوجی این طور عمل کنند، نظرشان نسبت به وظایف همسرشان تغییر می کند و از آن به بعد، توقع شان از همسرشان کاهش می یابد. حالا فرض کنید مردی با خستگی از سر کار به خانه برمی گردد. وقتی همسرش یک چای برای او می آورد، مرد باید با جملات محبت آمیز مثل «عزیز دلم، خیلی ممنونم» از همسرش تشکر کند. زن هم باید با دانستن این که مردها به حس تکیه گاه بودن خیلی علاقه دارند، به طول مثال به همسرش بگوید: «اختیار داری تکیه گاه زندگی من».

با محبت قلبی، کلامی و رفتاری آشنا شوید

این مشاور خانواده معتقد است که محبت بین زن و شوهرها ۳ مرحله دارد. محبت قلبی، کلامی و رفتاری. بنابراین محبت فقط کلامی نیست بلکه باید رفتاری هم باشد تا همسران آن را باور کنند. زن به محبت های کلامی علاقه بیشتری دارد و مرد بیشتر به محبت های رفتاری و بصری علاقه مند است. یعنی زن ها باید کاری کنند که بیشتر در چشم همسران شان دیده شوند و مردها هم باید کاری کنند که عشق همسران شان با جملات محبت آمیز آن ها بیشتر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد