زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی
زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی

پیشگیری از توسعه آسیبهای اجتماعی

پیشگیری از توسعه آسیبهای اجتماعی و مبارزه با اثرات سوء آن می تواند موجب افزایش بهره وری شده و زمینه های رشد و شکوفایی شکوفایی میهن اسلامی  را در همه زمینه ها از جمله عرصه اقتصادی و اجتماعی فراهم آورد .

با ارزشترین و مهمترین عامل توسعه در همه کشورهای جهان منابع انسانی است که سهم عمده ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها دارد .

طبق تعاریف بانک جهانی در سیستم حسابداری کشورها چهار شاخص سرمایه طبیعی ، سرمایه فیزیکی ، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی مؤلفه هایی هستند که بر توسعه و رشد اقتصادی اثر گذار بوده و توجه عمیق و ویژه به سرمایه های انسانی می تواند موجب بهبود سایر مؤلفه ها گردد .

از علل اصلی بروز آسیبهای اجتماعی می توان به عدم توجه به توسعه اجتماعی متناسب با توسعه اقتصادی در کارگاه ها ، بی توجهی به نیازهای اجتماعی کارگران ، اشتغال بکار کودکان ( افراد زیر 15 سال ) ، شرایط سخت کار و وجود استرسهای روحی و فشارهای جسمی و روانی و مهاجرت کارگران فصلی و تقابل فرهنگها اشاره کرد .

احیای اعتماد بین کارگر و کارفرما ، تقویت روحیه همدلی و درک متقابل ، ایجاد زمینه های مشارکت کارگران در تصمیم گیری ها ، فعال کردن شوراهای امر به معروف و نهی از منکر و فراهم نمودن امکانات ورزشی ، تفریحی و فرهنگی و همچنین بهره مندی از خدمات مشاورین اجتماعی می تواند اثرات مثبتی در پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی در واحدهای کارگری ایفا نماید .

در همین راستا و با برنامه ریزی ها و اقدامات  متناسب از جمله صدور مجوز خانگی با اولویت زنان سرپرست خانوار ، افزایش و تقویت تشکلهای کارگری و توسعه سه جانبه گرایی ، توسعه و تشکیل کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار ، تلاش در جهت کاهش حوادث ناشی از کار و اختصاص 5 در صد از اعتبارات اشتغال جهت معتادان بهبود یافته کوشش نمود  زمینه های پیشگیری و رفع اثرات سوء آسیبهای اجتماعی را فراهم آورد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد