زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی
زندگی دنج

زندگی دنج

اجتماعی

لطفابه من ماهی گیری یاد بدهید


هوش و حافظه اگر چه در موفقیت کودکان نقش دارد اما خلاقیت چیز دیگریست. خلاقیت توانایی متفاوت دیدن است. همین تفاوت در نگاه باعث می شود انسان بهتر از پس مشکلات زندگی بر آمده و زندگی شیرین تری را تجربه نماید.


برای پرورش فرزندانی خلاق باید به چند اصل مهم توجه کرد:


1- نباید کودک را بخاطر کاری که اشتباه انجام داده سرزنش کرد. کودکی که از اشتباه کردن می ترسد خلاقیت کمتری از خود نشان می دهد. 


2- اجازه بدهیم کودک بعضی از کارها را به شیوه خودش انجام دهد. هیچ چیز مانند قوانین خشک و دست و پاگیر والدین و دیکته کردن الگوهای تکراری و تجربه شده به کودکان مانع پرورش خلاقیت نیست. چه اشکالی دارد که ماست خوردن با چنگال را هم امتحان کند. چاره ای نیست باید کمی بی نظمی و کثیفی را تحمل کرد. اگر خیلی نگران خراب شدن بعضی از وسائل منزل هستید آنها را از جلوی چشم کودک بردارید تا مجبور نباشید دائماً کودک را از دست زدن به آنها منع کنید. زیرا امر و نهی زیاد احساس آزاد بودن را از کودک سلب می کند و خلاقیت او را از بین می برد. 


3- تخیل اساس خلاقیت است. از خیال پردازی کودکان واهمه نداشته باشید و آن را انکار نکنید. با تخیلات کودک همراه شوید و اجازه بدهید با خیال راحت تخیلاتش را برای شما به تصویر بکشد. 


4- نباید کارهای خلاقانه و متفاوت کودک را بیش از حد تشویق کرد. تشویق زیاد باعث می شود کودک خودش را در قله پیشرفت احساس کند و انگیزه خود را برای حرکت از دست بدهد. 


5- خودباوری را در کودک خود تقویت کنید. به کودک اجازه اظهار نظر بدهید. بگذارید احساس کند نظرش برای شما مهم است. در کارهای خانه او را مشارکت دهید. یادمان باشد تحقیر, سرزنش, امر و نهی زیاد و نظارت مستقیم والدین بر جزئی ترین کارهای فرزندان استقلال و خودباوری فرزندان را از بین می برد. 


6- دنیا برای کودکان مجهولات زیادی دارد پس از سوالات پی در پی آنها کلافه نشوید. پاسخ مناسب به کنجکاوی های کودکان از آنها شخصیتی پرسشگر و خلاق می سازد. 


پیروز باشید

سید مهدی خدایی 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد